Eng.   Рус.
 
 



Журналісти та редактори основних ЗМІ вирішують, що робити з релігійною тематикою (фото)

30 травня у конференц-залі готелю «Либідь» представники провідних
українських мас-медіа зібрались на семінар – круглий стіл. Тема
дискусії – «Релігійна тематика у вікні світських ЗМІ». Організаторами
цього форуму виступили Асоціація журналістів «Новомедіа» та
Оксфордський центр релігії та суспільного життя. Спеціальними гостями
стали Террі Меттінглі та Арні Фельдстад, за плечима яких величезний
досвід висвітлення релігійної тематики у відомих норвезьких та
американських секулярних медіа.

Хоча тема релігії не дуже популярна в українських мас-медіа, на круглий стіл завітало чимало зацікавлених учасників. Серед них незалежні журналісти, представники столичних і регіональних ЗМІ: журнал «Український тиждень», газета «20 хвилин» (Тернопіль), газета «Панорама» (Суми), Інтер, 1+1, ICTV, 5 канал, КДТРК, ТРК «Глас», Хмельницька телекомпанія «33 канал», інформагентство «Укрінформ», Інтернет-видання www.from-ua.com, видавничий дім «Едіпресс». Організатори мали на меті обговорити питання не з експертами від релігії та ЗМІ, а з практикуючими медіа-працівниками.

Руслан Кухарчук, президент Асоціації «Новомедіа», розпочинаючи форум, відзначив, що у сучасних ньюз-румах всі навколорелігійні теми намагаються відсунути на маргінес. «Якщо й беруться висвітлювати, то часто непрофесійно, через що несе втрати репутація журналістів, потерпають також і церкви. У результаті з’являється чимало нарікань з боку віруючих, особливо – євангельських конфесій. Вихід із ситуації – подивитись проблемі у вічі й визначити правила гри», - сказав Кухарчук.

image

Відомий американський колумніст Террі Меттінглі розповів про основні проблеми під час висвітленні релігійної тематики у світських ЗМІ: 1) ігнорування цієї тематики через брак місця, часу та ресурсів; 2) упередження через брак знань (неможливо розповідати історію, яку не розумієш); 3) упередження у зв’язку зі світоглядом журналіста чи редактора (важко висвітлювати тему, коли не розумієш, чому вона важлива для аудиторії); 4) ідейна антирелігійність.

image

«Я не кажу, що всі журналісти повинні бути релігійними. Я кажу, що занадто багато журналістів практично нічого не розуміють у релігії. І у цьому основна проблема: вони не можуть зрозуміти силу певної тематики, тому що вона не відповідає їхньому світогляду», - заявив Меттінглі.

Своєю чергою Арні Фельдстад, виконавчий директор медіа-проектів Оксфордського центру, присвятив час питанням журналістських стандартів – чесність, справедливість, баланс. Адже головне завдання журналіста – бути на боці істини.

image

Далі учасники форуму перейшли до обговорення. І перше, що констатували багато присутніх журналістів, – релігійна тематика ігнорується і навіть забороняється. Тільки інформація про скандали й конфлікти у християнському світі має шанс потрапити в ефір чи на шпальти видань.

Юрій Макаров, шеф-редактор «Українського тижня», в журналі котрого не раз друкувались матеріали релігійного змісту, зазначив: «Релігійна тематика повинна бути переконливою. Не цікаво писати тільки про «войнушки» при висвітленні конфлікту між УПЦ та УПЦ (КП). У стані перехідного періоду, під час економічної кризи потрібно висвітлювати більш змістовні речі. Релігійна тематика повинна подаватися набагато активніше. Втім тут важливо пам’ятати: на скрипці потрібно грати тільки геніально. Так само й на релігійну тему потрібно писати тільки дуже й дуже добре».

image

Оксана Тупальська, редактор програми на «5 каналі», навела приклад останньої релігійної події, коли Папа Римський зустрівся із Президентом України. На її подив, ніхто з журналістів під час висвітлення цієї події не волів з’ясувати – чому український Президент саме під час економічної кризи зустрівся з духовним лідером католиків, чи вплине це якось на ситуацію у країні і на нього особисто. «Журналістам варто навчитись дивитись глибше, вміти аналізувати подібні події», - сказала вона.

image

Під час бесіди учасники цікавились – чи є місце релігійній тематиці у світських ЗМІ?  Чи може релігія бути публічною темою? Чи, можливо, її варто висвітлювати лише в окремих рубриках та спеціалізованих виданнях?

Олексій Душка, журналіст ТСН на телеканалі «1+1», розповів: «На нашому каналі, на мою думку, тема церкви й релігії висвітлюється достатньо. Інформаційний привід з’являється особливо під час великих релігійних свят». Також журналіст зачепив існуючу проблему недостатньо відкритого діалогу з представниками християнських конфесій. На його думку, відповідна закритість й недостатня мобільність з боку церковних лідерів заважають пресі в роботі. А ось невеличким церквам й конфесіям, вважає Душка, варто розраховувати лише на співпрацю зі спеціалізованими релігійними ЗМІ.

image

Валентина Крицька, тележурналіст із Хмельницького, висловила свій погляд на проблему: «У соціальній тематиці релігійний аспект може стати відповіддю на запитання, що виникають. Наприклад, у своїх звичайних світських матеріалах не варто замовчувати те, що саме релігійні переконання допомогли людині пережити ту чи іншу ситуацію». 

image

На думку Террі Меттінглі, релігію неможливо помістити в окрему рубрику, оскільки вона тісно переплітається з усіма сферами життя людини. «Просто журналісти повинні висвітлювати події, не ігноруючи при цьому релігійний контекст, якщо він присутній», - зазначив він.

image

Учасники дискусії підтвердили той факт, що релігія є невід’ємною частиною суспільства, потреба у духовній, клерикальній інформації зростає, це доводить кількість запитів в Інтернеті. Нині перед учасниками постало нове завдання – як саме розповідати про релігію, щоб це було актуально і цікаво.

Андрій Макаренко, телеведучий і член правління «Новомедіа», додав: «Нам потрібно подивитись на релігію очима світської людини, писати зрозумілою і доступною мовою. Показати людям Бога нескладно». Він також навів приклади відомих режисерів і письменників, які змогли у простих й символічних прикладах подати істину про існування Бога. Він вважає, що продемонструвати віру в Бога можна за допомогою жанру «лайф-сторі», у сюжетах про життя різних людей.

image

Також українські медійники розглянули типові помилки в уже існуючих матеріалах на церковну тематику – «антисектантська істерія у світських ЗМІ» є однією із яскравих прикладів релігійної безграмотності журналістів й редакторів. Юлія Солоха, ведуча програми «Місце зустрічі» на КДТРК, констатувала: «У деяких редакціях досі помітні відлуння радянського мислення, існує багато штампів стосовно нових церков». Сергій Вельбовець, президент медіа-центру INVICTORY і член правління «Новомедіа», відзначив: «Дуже прикро, коли світські журналісти виявляють некомпетентність у висвітленні релігійної тематики. Я не проти критики, якщо вона потрібна. Я проти необ’єктивного й безграмотного висвітлення релігійних питань. Перед тим, як винести щось на загальне обговорення, журналіст має заглибитись у предмет».

image

У ході дискусії світські журналісти погодились проявляти більше ініціативи у висвітленні релігійної тематики. Своєю чергою іноземні гості побажали колегам робити це з творчим підходом. «Пишіть про людей та релігію так, як ви б хотіли, щоб написали про вас!», – підсумував Террі Меттінглі.

Зустріч проходила протягом цілого дня у невимушеній атмосфері – з перервою на каву та обід у ресторані.

Нагадаємо, що публічну дискусію «Релігійна тематика у вікні світських ЗМІ» Асоціація «Новомедіа» ініціювала у березні 2009 року. Форум, що відбувся, – став першим проміжним підсумком.

image

Юлія Солоха, ведуча програми "Місце зустрічі" на КДТРК

image

Сергій Баршай, редактор програми "Православний світ" на телеканалі "Глас"

image

image

Володимир Мороз, заступник головного редактора газети "20 хвилин" (Тернопіль)

image

Зоя Никитюк, незалежний журналіст та Ольга Біденко (програма "Найрозумніший", Інтер)

image

Людмила Порсова, журналіст газети "Панорама" (Суми)

image

Ольга Рабулець, видавничий дім "Едітпрес"

image

Олексій Тарнавський, журналіст ICTV та Анатолій Шарій, Інтернет-видання http://www.from-ua.com

image

Прес-центр "Новомедіа".
Фото: Олексій Іваньков.

Новини та анонси: 


 
 
 
 

 
X
To prevent automated spam submissions leave this field empty.