Представники церков і релігійних організацій, журналісти, редактори, держслужбовці, релігієзнавці і правозахисники зустрілися 23 квітня  в приміщені Інституту журналістики. Всіх об’єднала тема круглого столу «Релігія. Мас-медіа. Суспільство». Саме там говорили, як допомогти українським ЗМІ в висвітленні релігійної тематики. Ініціаторами виступили Інститут журналістики КНУ ім. Т.Шевченка, Відділення релігієзнавства Інституту філософії НАНУ, Центр релігійної інформації і свободи Української асоціації релігійної свободи, Релігійно-інформаційна служба України.

Тарас Антошевський, директор Релігійно-інформаційної служби України (РІСУ), привітав присутніх і розпочав дискусію. «Українці належать до європейських народів, в яких релігійний фактор відіграє важливу роль. Вплив мас-медіа на формування громадської думки значно зростає. Тому дуже важливо, щоб тема релігійного життя і релігійно-суспільних процесів була представлена у ЗМІ об’єктивно», – підкреслив він. Також спікер виразив стурбованість, що релігійна тематика в більшості випадків звучить конфліктами, не висвітлюється сама духовність, некомпетентність в релігійній тематиці виявляється в матеріалах журналістів і відштовхує людей від Церкви.

Людмила Филипович, доктор філософських наук, професор, завідуюча відділу Інституту філософії НАНУ, виконавчий директор Центру релігійної інформації та свободи Української асоціації релігієзнавців підняла ще одну проблему. Вона виступила з докладом про існуючі стереотипи щодо релігійності. Наприкінці свого спічу вона запропонувала колегам співпрацювати: «Ми потребуємо один одного, будемо раді допомогти і розвіяти чи підтвердити ваші стереотипи, тож звертайтесь!».

Потім обговорили динаміку висвітлення релігійної тематики в українських  ЗМІ. Олена Кулигіна, редактор російськомовної версії РІСУ, зазначила, що кількість і якість релігійних публікацій зростає. Позитивною тенденцією, на її погляд, є те, що тема «Церква і криза» стала найпоширенішою за останні часи.

Обговорення за круглим столом проходило в дружній атмосфері. Учасники відверто розмовляли, як церквам співпрацювати зі ЗМІ, як допомогти світським журналістам орієнтуватися в релігійній тематиці, як підвищити рівень медіа-освіти, шукали точки дотику і спільні інтереси.

Розуміючи той факт, що журналістів цікавлять сенсації і багато матеріалів є скандальними, учасники круглого столу пропонували нові ідеї і альтернативні теми. Наприклад: церковне мистецтво, діяльність церков, окремі цікаві історії з життя віруючих. Олена Мокренчук, керівник програми по підготовці християнських журналістів союзу ЕХБ України, запропонувала журналістам побачити справжні сенсації в житті багатьох віруючих. Наприклад, дивує соціальна робота церков – усиновлення, доброчинність. Все інше, на її думку, веде до конфронтації.
    
Для того, щоб в журналістських матеріалах не були ображені почуття віруючих, щоб уникнути релігійної ворожнечі, присутні погодилися з необхідністю видати спеціальний посібник для медіа-спільноти. Щоб журналістам орієнтуватися в  релігійній і церковній тематиці, Руслан Кухарчук, президент Асоціації журналістів «Новомедіа», запропонував видати посібник, який би описував термінологію, доктрини, організаційну структуру, контакти всіх християнських конфесій. На його думку, це допомогатиме світським журналістам у висвітлені релігійної тематики. 

Також Кухарчук проінформував, що «Новомедіа» з Оксфордським центром релігії та суспільного життя ініціює проведення у травні фахової публічної дискусії «Релігійна тематика у вікні світських ЗМІ». Він запросив присутніх узяти в ній участь.

Нагадаємо, що це був третій круглий стіл на тему релігійної тематики в ЗМІ. Організатори сподіваються, що такі зустрічі сприятимуть покращенню відносин між релігійними організаціями і мас-медіа в Україні.
Прес-центр Асоціації “Новомедіа”
.