6 листопада столичний івент-простір Inveria Space став місцем зустрічі учасників щорічної наймасштабнішої медіа події осені – Новомедіа Форуму 2020. Цьогоріч, з огляду на карантин, організатори вирішили проводити захід лише один день та з обмеженнями по кількості учасників. Та це зовсім не позначилося на його якості. Концентрація знань і навичок, які можна було отримати для професійної роботи, залишилась тут традиційно високою. Вісім топових медіаворкерів в якості промовців ще раз переконливо підтвердили статус Форуму, як передового майданчика для реалізації професійних інтересів медіа сектору.
Як цифровий диктат змінює масову комунікацію? – цього разу тематика Форуму була присвячена саме цим тенденціям. І йшлося передусім про співіснування супер платформ YouTube, Telegram і телебачення, які наразі активно борються за лідерство в інформаційному просторі. То чи справді вони «залишились тільки втрьох»? Відповідь на це питання та попередня актуалізація теми Форуму пролунала у виступі голови оргкомітету заходу Руслана Кухарчука.
ФОТО: промовці і зала.
ФОТО: люди і сюжети.
Президент Асоціації «Новомедіа» виконав справжній «реквієм по Фейсбуку». І ця соціальна мережа цього цілком заслуговує. Бо останні декілька років має стійку тенденцію до порушення фундаментального права людини на оціночне судження. І колишня територія свободи стрімко перетворюється там на ідеологічно заангажоване ліволіберальне гетто.
«Тривалий час всі лише й говорили про домінування фейсбуку і те, як якісно він змінює журналістську професію. Але нині можна з жалем констатувати, що ця соцмережа перетворюється на максимально цензурований майданчик. А відтак – втрачає довіру».
Натомість все більших обертів набирає Telegram, який з простого месенджера впевнено перетворюється на повноцінну медійну платформу. Адже сповідує принцип абсолютної свободи слова та не потребує значних фінансових витрат. Тоді як вироблений контент майже гарантовано потрапляє до свого кінцевого споживача.
Схожі тенденції руху у напрямі статусу повноцінного і самодостатнього ЗМІ ми спостерігаємо останнім часом і у діях YouTube. Водночас, не збирається здавати свої позиції і телебачення. І саме ці медійні майданчики зберігають в українському контексті таку необхідну нам свободу. Одну з найголовніших цінностей медіа, яка справді належить до категорії вічних.
Далі про наявні тенденції у світі медіа продовжила говорити генеральний директор Медіа Групи Україна Ірина Мілютіна. Її виступ на тему «Сучасні медіа тренди» переконливо довів, що телебачення дійсно ще не вмерло і впевнено утримує максимально конкурентно спроможний рівень. Більше того, 2020 рік повністю зламав всі звичні тенденції телеперегляду. Відповідно, зріс і рейтинг. В середньому, на період карантину, його приріст склав 20%. Що є загальносвітовою тенденцією. І хоча в серпні і вересні цей показник значно знизився, можна впевнено прогнозувати, що прохолода та різке зростання захворюваності, вже дуже скоро знову повернуть глядачів до їх телеекранів. Тож наразі телебачення – це дійсно наймасштабніший засіб масової інформації, хоча і дещо з іншою цільовою аудиторією.
Про телебачення
Далі кожній платформі з трьох була присвячена окрема тематична панель. Розмову про телебачення підхопив і відомий журналіст та телеведучий каналу «Україна 24» Василь Голованов. Його виступ став найяскравішим у телевізійній панелі, а кейс про політичний прайм на інформаційних каналах був схожий на майстер-клас. Адже був викладений у цілковитому інтерактиві.
Василь дуже захоплююче розповів про власний досвід, головні особливості політичного прайму та специфіку роботи у прямому ефірі: «Хтось полюбляє собачі бої, але я пильную, щоб дискусія, не дивлячись на усю свою гостроту, не скочувалась до суцільного трешу. Бо інколи вмикаючи телебачення мене переповнюють сумніви, а чи справді ми сьогодні рухаємось у напрямку розвитку?»
Під час імпровізованої «години Голованова», аудиторія дізналася і про багато професійних секретів ведучого та безліч курйозних ситуацій. Приміром, про легендарний бій Парасюка з непохитним Ленд Ровером, та про те як діяти, коли під час інтерв’ю виникає гостра конфліктна ситуація. «Усі спікери схожі на нас люди, – розповідав ведучий. – Зі своїми недоліками, забаганками та слабкими місцями. Та до кожного можна знайти свій підхід. Було б лише бажання».
Подискутували учасники заходу і на тему необхідності дотримання балансу, при якому особисті уподобання ведучого чи каналу не мають надавати переваг тим чи іншим політичним силам під час підготовки та проведення ток-шоу. «Звісно, у цьому світі нема чогось абсолютно нейтрального. Але я намагаюсь бути неупередженим, і запрошувати до себе усіх гравців політичного поля, виробляючи гарний та якісний телепродукт, за який мені справді не соромно», — підсумував свій виступ Василь Голованов.
Про YouTube
Атмосфера інтенсивного навчання не полишила захід і у другій його частині. Подіум енергійно «окупували» яскраві телеведучі Нового каналу Максим Узол і Ольга Манько. Подружжя підготувало порівняльний кейс «ТБ VS ЮТУБ», в якому проаналізувало усі переваги та недоліки цих платформ.
За плечима Максима – робота на шоу «АБЗАЦ» та участь у створенні таких відомих проєктів як «Таємний Агент», «Заробітчани» та «У кого більше?». Ну і, звісно, спільний з Ольгою тревел-проєкт на YouTube – добре відомий багатьом «Узол і Манько». Під час своїх подорожей Максим і Ольга виступали в балійському театрі, билися на ринзі в Таїланді, добували золото на Мадагаскарі та їли живих личинок в джунглях Еквадору. Вони відвідали десятки країн, а зараз зосередились на виробництві тревел-блогу «Камон», в якому показують неочікувані та екзотичні місця, подорожуючи вже Україною.
Тож учасників форуму очікувало чимало цікавинок, практичних порад та технічних деталей. А також розповідь про те, як досвід роботи на телебаченні допоміг їм самостійно писати сценарії, виконувати зйомки та робити фінальний монтаж матеріалів.
Наступним спікером в панелі YouTube була Тетяна Даниленко з темою «YouTube — новий телевізор». Власниця каналу «ДАНИЛЕНКО» торкнулась питання, яке турбує усіх: чому відомі ведучі поступово переходять в YouTube?
На її думку, ЗМІ і соцмережі створюють собі альтернативну реальність, що чудово ілюструють президентські перегони у Сполучених Штатах. Чим би все не закінчилося, вже очевидно, що розрив 13% на користь Байдена, який малювали головні канали і соціологи, був певною передвиборною маніпуляцією. І це вже вдруге, коли прогноз соціологів і позиція медіа не збігаються з думкою реальної Америки.
ЗМІ стають ідеологічними гравцями, все далі відходячи від журналістики, як способу об’єктивної передачі інформації. Вони намагаються віщати домінуючий у певних кругах порядок денний. І це критична проблема. У цих умовах YouTube – це саме той майданчик, де ще не втрачена можливість представити альтернативну точку зору. І зберегти справжні цінності журналістики — свободу слова та сумління. Адже «ми не зобов’язані бути чиїмось фанатом чи рупором. Наша робота – це пошук правди. Без особистих вподобань та упереджень».
Про Telegram
Далі на головній сцені Новомедіа Форуму з’явилися справжні «кити» телеграму – Анастасія Тугай та Андрій Павловський.
Анастасія з LIGA.net фахово розкрила тему про правила виживання Telegram-каналу, надавши практичні кейси про шляхи якісного створення лояльного ком’юніті в умовах перенасиченості суспільства інформацією. Вона розповіла як стати лідером у світі блогів та ботів; познайомила з головними інструментами збільшення підписників; поінформувала про оптимальний зміст інформаційного контенту.
Тему про «Успішний Telegram-канал» продовжив і Андрій Павловський — відомий журналіст та власник каналу «Pavlovsky News». Спікер захоплююче розповів про досвід створення конкурентоспроможного новинного каналу, розкрив питання створення новаторської стрічки новин та стратегічного планування інформаційних потоків. Адже швидкість подачі інформації на його каналі просто вражає. Було обговорено і багато технічних питань про монетизацію.
Торкнувся доповідач і дискусійного питання про анонімні канали, та відповідальність за поширення сумнівної інформації на них. На його думку, канали на шквал «Легітимного» набули своєї популярності під впливом часу, у який вони виникли. Але новими «королями жанру» вже ніхто не стане.
Та ось непомітно настав час фіналізуватись. Розмови про актуальні майданчики для комунікацій добігли кінця, і Новомедіа Форум 2020, густо насичений актуальними темами і цікавими спікерами, став частинкою історії. Даруючи на «десерт» гостям та учасникам феєричну церемонію нагородження журналістів і редакцій Novomedia Awards.
Незмінним залишається і гасло події: Нові медіа та вічні цінності. Тому всім учасникам традиційно серед іншого був запропонований підручник «Новий журналіст» (можливість придбати) та Євангеліє (отримати у подарунок).
Віталій Виноградов, Новомедіа Форум.
Фото: Олександр Плотников.
ФОТО: промовці і зала.
ФОТО: люди і сюжети.