Вже протягом двох місяців кілька десятків студентів навчаються у школі «Новий журналіст» від Асоціації “Новомедіа”. Серед них молодь, люди старшого віку, новачки та практикуючі, загалом – усі, хто бажає вдосконалити свої журналістські навички.
Навчання триває три місяці, заняття проходять два рази на тиждень. Мета Школи – за короткий термін надати необхідні знання і навчити у практиці тих, хто бажає оволодіти цією професією. Програму спеціально підібрано так, аби журналіст-початківець отримав загальну картину щодо роботи в друкованому виданні, веб-виданні, на телебаченні чи радіо.
Вже з найпершого заняття студенти взялися до професійної справи – їх знайомство проходило у форматі невеликого інтерв’ю один одному. Протягом уроку студенти дізналися від Руслана Кухарчука, президента Асоціації «Новомедіа» про поняття «журналістика» і «редакція ЗМІ», про елементи комунікативного процесу, а також розглянули історію розвитку журналістики в Україні та за кордоном. Викладач акцентував увагу на тому, що журналістика – передусім ремесло, а вже потім – творча діяльність.
Перші уроки Школи також присвятили підвищенню грамотності в українській та російській мовах. Навчання супроводжувалося безліччю прикладів, асоціацій та римованих текстівок, що дозволяло краще запам’ятати основні правила написання і вимови. Тепер вже ніхто не зможе вимовляти «тортЫ», тому що є «шОрты», а букву «ы» після «ц» будуть ставити тільки в таких словах: «цыган встал на цыпочки и цыкнул на цыпленка».
Крім цього, студенти дізналися про багатослів’я, лексичну несполучуваність, штампи і пароніми; «полювали на качок», «ловили паразитів і нісенітницю» в текстах та практично застосували набуті знання, виконуючи домашні завдання.
Міні-курс української мови запропонував учням впізнати і визначити всі русизми та кальки в текстах. Особливо важливим виявилося написання творів з використанням паронімів (схожі за формою, різні за значенням слова). Свої твори учні зачитували під час уроку і методом голосування обирали найкращі з них. Що цікаво, жоден лектор не йшов з класу не залишивши старанним учням рекомендації з літератури до подальшого вивчення і, звичайно ж, практичне домашнє завдання.
Опанувавши мови, перейшли до вивчення жанрів журналістики. Про інформаційну структуру новини учні дізналися від Руслана Кухарчука. Також колективно відредагували невдалу новину та отримали домашнє завдання написати свою.
З Лесею Шелест студенти вивчали жанр нарису. У динамічній лекції з практичними прикладами із власного досвіду викладача «школярі» дізналися про поняття та структуру нарису, ознайомилися на конкретних ілюстраціях з різними видами цього жанру. Домашнім завданням стало, звичайно ж, написання своєї історії. Нажаль, мало хто впорався з даним завданням вчасно, і, як показав аналіз виконаних робіт, цей жанр виявився одним з найскладніших в журналістиці. «Практикуйте!» – такий заклик студенти почули наостанок від Лесі.
Дізнатися про правила інтерв’ю студенти змогли із Машею Проніною. Учні зафіксували, що необхідно мати з собою, коли йдеш на зустріч, як робити дзвінки та запрошувати тих, у кого будеш брати інтерв’ю, аби бути ненав’язливим і в той же час не втратити можливість зустрічі. Наприкінці уроку групу поділили на кілька підгруп, яким було запропоновано визначитися з імовірними запитаннями та вибрати героя інтерв’ю. Домашнім завданням стало бліц-опитування на актуальну тему, обрану самими студентами.
Як написати репортаж та передати атмосферу події вчили Леся Шелест і Руслан Кухарчук. Крім того, на конкретних прикладах учні дізналися про види репортажу, а також, чим цей жанр відрізняється від інтерв’ю, нарису і новини.
Про аналітичний жанр журналістики розповів Руслан Кухарчук. Розглядалися такі аспекти жанру, як його структура і грамотність написання. Схему ж написання аналітичного матеріалу студенти за допомогою викладача розібрали на практичному прикладі. Тепер кожному майбутньому журналісту необхідно визначитися з темою, заглибившись у неї, аби написати аналітичну статтю в якості домашнього завдання.
До закінчення курсу лишилось два тижні. За цей час учасники Школи зможуть опанувати ази фото, основи теле- і радіожурналістики, дізнаються про роботу редакції та створення газети, а також відвідають телеканал і радіостанцію. По завершенні школи студенти отримають відповідні свідоцтва про проходження курсу.
Нагадаємо, що 4 жовтня школа «Новий журналіст» розпочала навчання за профільними предметами для працівників медіа.
Анна Остапець, прес-центр Асоціації “Новомедіа”