ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ ГАЗЕТИ (ЖУРНАЛУ) ЯК СПД 

1. Вступ

Згідно ч.2 ст.6 Закону „Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні” діяльність газети (журналу) спрямована на отримання прибутку, є підприємницькою діяльністю, а тому здійснюється на основі законодавства про підприємництво.

Таким чином після отримання газетою (журналом) свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації, іншими словами після отримання  статусу друкованого засобу масової інформації газета (журнал) повинні отримати статус підприємця. Для отримання статусу підприємця необхідно пройти державну реєстрацію у державного реєстратора.

Державна реєстрація газети (журналу), як підприємця регулюється Законом України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” від 15.05.2003 року №755-ІV

 2. Організаційно-правова форма

Перед реєстрацією газети (журналу), як підприємця потрібно визначити його організаційно-правову форму. Законодавство надає нам такі форми: 1) фізична особа підприємець – без створення юридичної особи; 2) приватне підприємство (юридична особа); 3) товариство з обмеженою відповідальністю (юридична особа);

Фізична особа – підприємець. В залежності від того, яку систему оподаткування ви бажаєте обрати вам може підійти або реєстрація фізичної особи – підприємця або створення приватного підприємства. Податкове законодавство, а саме Указу Президента України „Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва” (зі змінами внесеними Законом України від 25.03.2005 №2505-ІV) пропонує спрощену систему оподаткування з „єдиним податком”. Розповім деякі моменти цієї системи оподаткування.

Якщо ви єдиний засновник своєї газети ви можете зареєструватись, як фізична особа – підприємець. Розмір єдиного податку для вас становитиме від 20 до 200 грн. на місяць. Точну суму назвати не можна, оскільки розмір єдиного податку в різних регіонах України різний, його встановлюють місцеві ради. Таким чином ви будете зобов’язані щомісяця платити вищевказану суму незалежно від доходів вашої газети (журналу) і при цьому газета звільняється від усіх інших податків (їх перелік наведено в Указі Президента України). „Єдиний податок”, тому і називається єдиним, що він один і звільняє підприємця від усіх інших податків.

Якщо ви бажаєте зареєструвати вашу газету (журнал), як юридичну особу, то спрощена система оподаткування пропонує вам два варіанта обчислення „єдиного податку”. Перший варіант – ви обираєте розмір єдиного податку в 6% від суми виручки. Крім цього ви зобов’язані оплачувати ще один податок – ПДВ, який становить 20%. Одразу хочу зазначити, що законодавством визначено операції, які звільнено від оподаткуванням ПДВ. Також у вас є другий варіант. Ви можете обрати єдиний податок в розмірі 10% від суми виручки. Так згідно п.5.1.2 ст.5 Закону „Про податок на додану вартість” від 03.04.97 звільняються від оподаткування ПДВ операції з продажу  (передплати)  і  доставки  періодичних видань друкованих засобів масової  інформації  вітчизняного  виробництва. Тобто, якщо єдиною операцією де ви будете щось реалізовувати буде операція по реалізації газет (журналів) можете бути впевненими, що ця операція не підлягає оподаткуванню ПДВ. Але якщо ви плануєте крім реалізації газет ще щось реалізовувати чи може здавати в оренду або через вашу необізнаність із податковим законодавством ви можете натрапити на оподаткування і не помітити цього, то раджу вам обирати перший варіант із 10% оподаткуванням.

Отже, якщо ви обираєте варіант зареєструвати свою газету (журнал), як юридичну особу – підприємця ви можете обрати одну з двох організаційно-правових форм: приватне підприємство або товариство з обмеженою відповідальністю. Хочу зазначити, що для товариства з обмеженою відповідальністю є обов’язкова умова – це формування статутного капіталу у розмірі 100 мінімальних розмірів заробітної плати (на сьогоднішній день це становить 31 000 гривень). Для приватного підприємства законодавство не ставить умови формування статутного фонду, тому ви можете просто зазначити його розмір, наприклад в 100 грн. і необовязково підтверджувати факт внесення цієї суми. Коли я (автор статті) реєстрував приватні підприємства із статутним фондом 100 грн. ніякого підтвердження внесення цієї суми у фонд я не надавав і ніхто його не вимагає.

Отже обирайте, яка організаційно-правова форма вам подобається: фізична особа-підприємець, приватне підприємство чи товариство з обмеженою відповідальністю. Але памятайте, що фізична особа – підприємець та власник(и) приватного підприємства несуть відповідальність усім своїм майном. Для того, щоб приватне підприємство було звільнено від цього зобов’язання потрібно в його статуті вказати, що „приватне підприємство несе відповідальність за своїми зобов’язаннями всім, належним йому майном. Засновник (власник) приватного підприємства не несе відповідальність по зобовязаннях останнього”. 

3. Державний орган реєстрації

Згідно ст.5 ЗУ „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” державна реєстрація підприємців здійснюється державним реєстратором який знаходиться у виконкомі міської ради або райдержадміністрації в місті з районним поділом (Київ, Дніпропетровськ, Донецьк, Харків і т.д.). 

4. Перелік документів

Згідно ст.24 ЗУ „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” №755-ІV від 15.05.2003р. державному реєстратору подаються наступні документи:

1) Два примірники статуту юридичної особи. Статути прошивається, нумеруються підписуються засновниками, а також нотаріально посвідчуються у нотаріуса. Статути складаються і подаються, лише в тому випадку, якщо ви реєструєте, юридичну особу, для реєстрації фізичних осіб – підприємців статут не подається.

2) Копія рішення про створення підприємця. Якщо засновниками є фізичні особи вам потрібно звернутись до нотаріуса, який має зразок подібного рішення (рішення про створення підприємця) і це рішення друкується нотаріусом на нотаріальному бланку.  Якщо ж засновником є юридична особа (релігійна організація), то рішення оформляється без участі нотаріуса. Далі, прошу звернути увагу, коли ви оформили рішення про створення підприємця вам потрібно зняти з нього ксерокопію та засвідчити цю копію у нотаріуса. Згідно законодавства державному реєстратору подається не оригінал рішення, а саме його нотаріальна копія.

3) Реєстраційна картка у трьох примірниках. Бланк реєстраційної картки, як правило ви може отримати у державного реєстратора. Картка заповняється і підписується засновником підприємця (якщо їх кілька то керівником підприємця) або особою, яка має нотаріально оформлену довіреність на представництво підприємця в органах влади. 

На що хочу звернути увагу при заповненні реєстраційної картки так це на види діяльності. В реєстраційній картці потрібно вказувати обраний вид діяльності та його код, згідно класифікатора видів економічної діяльності. Такими видами діяльності, зокрема є: Редакції та видавництва” (код 87.10.0); „Діяльність у сфері радіомовлення та телебачення” (код 92.20.0). Цей підклас включає:  передачу (трансляцію) радіо та телевізійних програм; створення радіо та програм і т.д.; „Агентства друку” (код 92.40.0). Цей підклас включає: діяльність агентств друку, тобто надання засобам масової інформації новин, фотографій та інших матеріалів; діяльність журналістів та фоторепортерів; „Видання газет” (код 22.12.0); „Видання журналів та інших періодичних видань” (код 22.13.0).

4) Платіжний документ про сплату реєстраційного збору 170 грн. – для реєстрації  юридичних осіб та 34 грн. – для реєстрації фізичних осіб – підприємців. Таким платіжним документом є квитанція ощадбанку (банку). Реквізити для оплати збору узнаються у самого державного реєстратора.

5) Особа, яка подає документи на реєстрацію підприємця повинна мати із собою паспорт, а також довіреність про те, що їй надано право реєструвати підприємця. З довіреності потрібно зняти ксерокопію та завірити нотаріально. Якщо ж документи подаються засновником, то потрібно мати лише паспорт.

 6) якщо засновниками є нерезиденти (тобто іноземні юридичні особи) потрібні документи про їх легалізацію (апостиль, витяг із судового чи банківського реєстру), перекладені на українську мову та посвідчені нотаріусом.

Крім цього, під час подання документів державному реєстратору раджу мати, додатково: 1) копію (ксерокопію) договору оренди приміщення, де знаходиться ваша газета (журнал); 2) якщо засновником газети (журналу) є юридична особа(и) ксерокопію їх свідоцтв про державну реєстрацію;  

5. Строки

Державна реєстрація підприємця здійснюється на протязі 3 робочих днів.

6. Отримання свідоцтва та фондів

Після державної реєстрації підприємцю видаються 1) Свідоцтво про державну реєстрацію підприємця; 2) Довідка 4-ОПП про реєстрацію підприємця в державній податковій інспекції, як платника податків, 3) Повідомлення про реєстрацію у відділенні Пенсійного фонду; 4) довідку (повідомлення) про реєстрацію у фонді страхування від нещасних випадків на виробництві; 5) довідку (повідомлення) про реєстрацію у фонді загальнообов’язкового страхування; 6) довідку (повідомлення) про реєстрацію у міському (районному) відділі центру зайнятості;

7. Статистика, податкова, банк, печатка

Після державної реєстрації в управлінні статистики (в м.Києві – вул.Еспланадна та вул.Горького) необхідно отримати довідку статуправління.

Крім цього в податковій інспекції того району де ви зареєстровані вам потрібно отримати довідку про реєстрацію підприємця, як платника ПДВ або довідку про реєстрацію підприємця, як платника єдиного податку. Довідка платника ПДВ або платника єдиного податку обирається в залежності від того яку системи оподаткування ви обираєте. Ці довідки отримуються протягом 10 днів.

Щодо печатки. Якщо ви фізична особа – підприємець вам необовязково робити печатку. Якщо ж ви зареєструвались, як юридична особа, то виготовлення печатки для вас є обовязковим. Перед виготовленням печатки вам необхідно отримати дозвіл на її виготовлення. Дозвіл отримується в дозвільній системі районного (якщо ви зареєстровані в місті з районним поділом) або міського відділу органів внутрішніх справ (міліція). Для отримання дозволу ви подаєте: ксерокопію свідоцтва про державну реєстрацію, ксерокопію довідки статистики, нотаріальну копію довіреності (якщо реєструєте підприємця по довіреності), паспорт, квитанцію зі сплатою збору за надання дозволу на виготовлення печаток, два однакові зразки круглої печатки, які ви хочете виготовити та заяву про виготовлення. Реквізити щодо оплати збору за отримання дозволу ви можете отримати безпосередньо в дозвільній системі відділу внутрішніх справ, а також взнати розмір цього збору. Зразок круглої печатки, а також текст заяви ви можете отримати там же де реквізити на оплату збору, тобто в дозвільній системі відділу міліції. Як правило біля дозвільної системи знаходиться і фірма, яка за 5грн. виготовить вам зразки круглої печатки, а також надрукує заяву. По проходженні від 1 до 3 діб працівник дозвільної системи  віддає вам: 1) дозвіл на виготовлення печатки, а також 2) зареєстрований зразок  круглої печатки. Із цими документами та паспортом ви звертаєтесь до організації, яка виготовляє печатки. Як правило, близько 10 таких фірм пропонують вам свої послуги біля самої дозвільної системи. Тому проблем із пошуком у вас не буде.

І на останнє вам потрібно відкрити поточний рахунок. Рахунок відкривається у будь-якому, обраному вами, банку. Але, якщо ви зареєструвались, як фізична особа – підприємець банківський рахунок відкривати вам необов’язково. Для юридичних осіб відкриття рахунку є обов’язковим. Отже, для відкриття рахунку в банку потрібно подати нотаріально посвідчені: 1) копію статуту, свідоцтва про державну реєстрацію, 2) довідок із усіх фондів – тобто усі документи отримані у державного реєстратора. Також, потрібно подати нотаріально завірені копії: 3) довідки з податкової інспекції про реєстрацію платника податку, так звана форма 4-ОПП, 4) свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ або платника єдиного податку. Крім цього потрібно у нотаріуса оформити дві картки із зразками підпису. Ці картки є у будь-якого нотаріуса. Отже на цих картках ставлять свої підписи особи, які будуть розпоряджатись коштами на вашому банківському рахунку. На картках також проставляється ваша печатка. При наявності всіх документів поточний рахунок відкривається на протязі 3-7 днів.

Відкриття поточного рахунку в банку є завершальним етапом по створенню підприємця.

Підготував Тарас Качор. Асоціація “Новомедіа”.