Представник ГО «Телекритика», журналіст Отар Довженко вважає, що джинса у ЗМІ видозмінюється, а відтак стає більш небезпечною та деструктивною. Про це він повідомив 1 лютого під час прес-конференції у Львові, розповідаючи про моніторинг джинси в українських ЗМІ
«У всеукраїнському вимірі тема джинси є не найгострішою, на зміну їй приходять дещо похмуріші явища. Це вже не економічний диктат з боку наділених владою людей, як от власники медіа і влада. Ми бачимо перетворення економічної моделі джинси, дуже бурхливо воно проходить з часу останніх президентських виборів з початку 2010 року», – каже він.
Отар Довженко наголосив: «Джинса в такому вигляді, у якому ми звикли її бачити принаймні на ТБ і в комерційних виданнях, очевидно, була тимчасовим явищем. Звичайно, вона залишиться і для регіональних ЗМІ, чекати, що джинса повністю відійде, було б дуже наївно. Але щодо висвітлення політики і макроекономіки – на зміну тенденції загальнодоступного ресурсу замовних публікацій та сюжетів приходить не така централізована джинса. Вона не така що хтось сидить за пультом і відсилає темники, але в цьому є додаткова загроза».
Журналіст пояснює, що якщо так звані темники раніше можна було обійти, «по-різному» виконати, то зараз, коли журналісту кажуть любити владу і показати, яким він може бути для неї корисним, каже Отар Довженко, журналіст «має викластись на повну».
«І трапляються вже навіть жалюгідні прояви, як, наприклад в цю неділю висвітлили на Першому національному історію з одеським даішником, який обізвав українську мову телячою. На цьому каналі вказали, що даішника звільнили, оскільки він відмовився спілкуватися з водієм державною мовою», – розповів Отар Довженко.
Він зауважив: «Як бачимо, те, що відбувається зараз, у порівнянні з тим, як колись, кілька років тому, хтось заносив в редакцію валізку з грошима і поросив поставити його синхрон тощо, – це набагато серйозніші і деструктивніші речі».
За словами Довженка, джинса залишається у комерційному сегменті.
«Явище джинси має економічну і етичну природу. Економічну тому, що медіа-ринок в Україні будувався не за бізнесовими моделями, тобто, в основному, медіа в Україні створюються не для того, для чого мали б створюватися. Вони створюються для впливу на електорат, як іміджевий аксесуар багатих людей, під фантастичні теорії про те, що рекламний ринок буде рости фантастичними темпами. Врешті ринок перегрітий, реклами мало, ще криза, тому відбувся зсув у свідомості, що можна брати гроші за те, щоб якось підправити реальність», – зазначив Довженко.
Етичний вимір, з йог слів, полягає у тому, що люди просто витісняють зі своїх думок факт порушення, мовляв, побутову корупції розглядають не як корупцію, а як «елемент нашого пострадянського життя».
«Політичну джинсу в нас взагалі виправдовують тотально, мовляв є політичні гроші, політики «вбухуюбть» мільйони у вибори, тому треба їх якось освоювати», – додав журналіст.
Нагадаємо, за результатами попереднього моніторингу, який проводила «Телекритика», минулого року найбільше джинси було виявлено на Першому національному, а замовчувань – на «Інтері»