«Якою має бути українська анімація, щоб діти її полюбили?» – на ці та інші питання шукали відповіді на II-му Навчальному фестивалі дитячої анімації. Захід проходив у Києві 27-28 березня, зібрав до п’ятдесяти учасників. Серед них представники приватних анімаційних студій, фрілансери, початківці, а також співробітники християнських організацій для дітей.
Всіх об’єднує бажання відродити українську якісну мультиплікацію. Аудиторія була прикрашена зображеннями і пазлами із улюблених дитячих мультфільмів. Протягом двох днів учасники презентували свої проекти в простих і більш складних техніках, ділилися досвідом, обмінювалися контактами, зав’язували знайомства. Присутні вірять, що добрі біблійні смисли особливо важливі в мультимедійної продукції для діток.
Українська анімація – бути чи не бути?
Протягом багатьох років державне фінансування мультиплікації в Україні практично було відсутнє, незважаючи на величезний творчий потенціал і наявність чудових художників-аніматорів. У період з 1991 по 2000 рік мультфільми практично не знімалися, і лише з 2000 року почав відчуватися підйом вітчизняного анімаційного виробництва.
Про те, як саме почала набирати оборот у виробництві дитячого анімаційного контенту студія «Укранімафільм», розповів генеральний продюсер Едуард Ахрамович. Досягненням і нововведенням стали анімаційні серіали «Пригоди Котигорошка та його друзів» і «Бабай». Втім, багато учасників фестивалю звернули увагу, що образи мультика «Бабай» можуть негативно вплинути на маленьких глядачів.
У свою чергу пан Ахрамович пояснив, що його завдання піклуватися більше не про виховної функції в мультиках, як про маркетингову сторону. Спікер дав поради, що необхідно враховувати, щоб мультфільм полюбили не тільки в Україні. Також він розповів, як «наблизити» найулюбленішого героя до дітей, щоб вони хотіли дивитися наступні серії. Для цього необхідна друга сторона – брендування дитячих товарів.
Персонаж – цвях програми
А про те, як саме створити персонажа, говорив Олександр Власенко, художник-аніматор з Асоціації «Еммануїл». Спочатку він цікаво розповів про історію мультиплікації і зробив огляд нових технік, видів анімації. А потім на прикладах показав, як створювалися відомі мультиплікаційні герої.
Ну і на завершення семінару, зі слухачами придумали персонажа, визначили його характер, особливості, переваги, а рукою спікера відтворили на папері. Олександр розповів, що процес створення персонажа кропіткий, але ключовий. «Буває в кінці роботи, відкриваєш зовсім нового героя, якщо ж він не відповідає, потрібно перетворити, а буває, навпаки, – виходить краще задуманого», – розповідає він.
Від теорії – до практики!
Пробували анімувати персонажа і створювати навколишнє середовище, дізнавалися технологію виробництва відеоряду, секрети 2D і 3D графіки – з Володимиром Маковецьким, продюсером анімаційної студії «Острівець».
А також детально вивчали можливості програми 3 D-coat на семінарах і додаткових зустрічах у ввечорі. Нагадаємо, що всім учасникам Навчального фестивалю анімації компанія Pilgway надала в подарунок ліцензійні програми. Що ще порадувало, так це корисні знайомства. На фестиваль приїжджали потенційні роботодавці та партнери, пропонуючи співпрацю.
Телеканал для дітей
Організатори фестивалю запросили до участі представників різних дитячих телеканалів. «ПлюсПлюс» в особі маркетинг-директор Ірини Мельничук прийняв запрошення. На її думку, канал повинен транслюватися безкоштовно. Також спікер порекомендувала дізнатися якомога краще свого глядача, його переваги і час, коли він біля телевізора.
А для того, щоб канал був пізнаваний, потрібен свій бренд – логотип, кольори, назва, стиль, проморолики. Це допоможе сфокусувати увагу глядача. «Телеканал повинен викликати довіру і виправдовувати його. Наповнення повинно відповідати загальним цінностям дитини. Наш телеканал безпечний і батьки можуть спокійно залишати дітей з нами », – підкреслила Ірина.
Анімаційна студія з нуля
Найвеселіший спікер фестивалю – Володимир Ликов, продюсер студії «Тунгуру». Він розповів покроково, як починав з командою студію, як переїхав до столиці і знову практично з початку продовжив роботу.
На завершення спікер запропонував 7 кроків для створення нового українського анімаційного кіно:
1. Створити анімаційні школи, анімаційні цехи, анімаційні майстерні і підтримати носіїв знань у сфері анімації.
2. Залучити фахівців з-за кордону до навчання вітчизняних фахівців. І забезпечити доступ анімаційних майстрів з України до найсвіжіших знань за кордоном.
3. Сформувати мережу альтернативних кінотеатрів, які будуть демонструвати українське анімаційне кіно.
4. Вибудувати працездатну інфраструктуру пошуку талантів, сценаріїв, фахівців, бізнес-інфраструктуру, налагодити взаємодію з телеканалами, видавництвами.
5. Знайти людей, готових працювати над створенням нової української анімації по 14-18 годин без вихідних, без гарантій оплати.
6. Створити Клуб друзів української анімації. Британському музею це допомогло.
7. Знайти 1000 осіб, які будуть щомісяця жертвувати на українську анімацію. І таким чином створити центр українського анімаційного кіно, який стане фундаментом для створення нової української анімації.
Психологія мультфільму
Наталія Простун, дитячий і сімейний психолог вищої категорії розповіла учасникам фестивалю про те, як мультфільми можуть впливати на дитину. З позитивних сторін – діти вчаться разом з персонажем, дізнаються нове, долають страхи. «Негативні персонажі в мультиках виправдані, якщо добро перемагає зло. Дітям потрібен приклад, герой, що не зашкодить їхній психіці », – вважає Наталія.
Також фахівець рекомендує дивитися мультфільми дітям не більше години на день, оскільки постійно сидіння біля телевізора позбавляє дитину рухливості, моторики, сприяє переїдання, навіть порушення мови. Мультфільми з яскравими спалахами, з емоційної складової збуджують психіку дітей. Те, що діти дивляться – потім відображається в їх поведінці. Тому аніматорам при створенні мультиків важливо пам’ятати про всі ці нюанси.
На завершення
Учасники фестивалю в кінці отримали Сертифікати. Нагадаємо, організатори Навчального фестивалю анімації – Асоціація журналістів «Новомедіа», анімаційна студія «Острівець» і компанія Pilgway.
Перший фестиваль проходив у минулому році. Тоді спеціальним гостем був знаменитий мультиплікатор Давид Янович Черкаський.