Коли аудиторія вирішує що дивитися, слухати або читати, то користується переважно двома основними критеріями. Перший – злободенна тема. Другий – цікава персона автора матеріалу чи ведучого.
Якщо мова йде про тему та зміст, тут спрацьовують загальні правила: актуальність, злободенність, соціальна значущість й інші подібні об’єктивні критерії. Але коли ми переходимо на рівень персони автора чи авторів матеріалу, то спрацьовують фактори вже суб’єктивного порядку. І що особливо важливо підкреслити – найчастіше друге пересилює перше. Це здається ірраціональним і парадоксальним, але навіть програми новин на телебаченні глядачі часто вибирають, спираючись на власну симпатію чи антипатію, довіру чи недовіру до конкретного ведучого інформаційного випуску та навіть репортера. І це незважаючи на те, що в новинах головне – подія, факти, коментарі, проте аж ніяк не персона журналіста.
Зокрема, по-особливому це «правило переважного значення медіаперсон» спрацьовує тоді, коли мова йде про аналітичні та художні жанри журналістики, про розважальний контент і, звичайно ж, коли ми поринаємо у світ блогосфери плюс так званої громадянської журналістики в інтернеті.
Зауважте, раніше було прийнято вважати, що аудиторія очікує неупередженого та навіть прісного інформування. А виявилося, що насправді глядачі, читачі та слухачі прагнуть отримувати контент, пропущений крізь особистість автора чи групи авторів. Саме тому наша аудиторія знаходиться в перманентному пошуку цікавих особистостей у медіа. Цікавих – мається на увазі розумних, харизматичних і «обтяжених» вічними цінностями.
Інтелект: освіченість, досвід, широта кругозору, нестандартність мислення
Попри те, що образи так званих «теледуреп» і «теледурників» завжди привертали та привертатимуть увагу які об’єкти для жартів, «медіарозумники» і «медіарозумниці» представляють для аудиторії значно більший інтерес. Людям потрібен той, хто дає відповіді, роз’яснює, розкриває контекст, узагальнює, систематизує, робить найбільш точні висновки, озвучує рекомендації та навіть пропонує варіанти рішень і дій. Як би пафосно це не звучало, але без постійного інвестування у власний інтелект, освіту та досвідченість майже неможливо стати значимою медіаперсоною, яка визначає порядок денний і цікава аудиторії.
Харизма: персональний стиль, манери, образ, зовнішній вигляд, особиста чарівність
Ця складова актуальна для телебачення, радіо й інтернету, і в дещо меншій мірі – для працівників друкованих ЗМІ. Звичайно, буде справедливим твердження, що все перераховане – це скоріше вроджені характеристики, ніж набуті. Але насправді майже все зі списку легко піддається корекції та вдосконаленню. Кожного з нас Бог-Творець наділив унікальним і неповторним набором особистісних якостей. Ось нам і належить виявити їх, відточити до гостроти, довести до супер-робочого стану та використовувати по максимуму у своїй медіадіяльності.
Цінності: коментарі, що звучать; смисли,що транслюються; модель поведінки, що практикується
А це – головне. Ми твердо переконані: журналістика та робота у сфері медіа загалом– дуже соціальна діяльність. Саметому вона гостро потребує людей – максимально благородних і наділених почуттям відповідальності перед аудиторією. Практикувати християнські цінності не тільки у власному житті, але й у професії – це ознака особистісної цілісності. Якщо це відсутнє, томедіаперсона починає завдавати масову шкоду, тому що використовує засоби саме масової комунікації. Як наслідок – ми можемо унормувати зло та висміяти добро, оголосивши його вчорашнім і неактуальним. І навпаки – ми можемо підсилити звучання правди й одночасно втопити в мовчанні брехню, аморальність, вади.
Таким чином, персоналізація в засобах масової комунікації, мабуть, – найактуальніше в нашій професії, коли роль персональних характеристик журналіста, автора, ведучого стає вирішальною в його особистому професійному успіхові. Саморозвиток і самовдосконалення в цьому напрямку – нинішній виклик для нас, шановні колеги! І досягнення успіхів у цьому принесе задоволення нам і нашій шановній аудиторії.
Руслан Кухарчук,
президент Асоціації «Новомедіа»,
глава оргкомітету Новомедіа Форуму.