Сьомого лютого стартувала сьома школа медіапрофесії «Новий журналіст». То був незабутній день для 17 сміливців, котрі вирішили змінити своє життя на 180°. Озброївшись терпінням і пером, вони прийшли освоювати професію журналіста.
Перший день
Світла, простора аудиторія, стіни кольору морської хвилі, підковою вибудовані столи, дошка для проектора – нічого зайвого і водночас усе необхідне для навчання. По середині «підкови» – невеликий стіл для лектора, поруч стенд, на якому прописана кількість лекційних годин, тем та спікерів. Відразу зрозуміло – акцент у школі ставлять на практичні навички.
Перший день, як і перше знайомство – це завжди важко. Нові люди, поважні спікери, серйозні теми занять нагнітали атмосферу. Тому, розсівшись на зручних місцях, студенти лише перекидалися поглядами з-під насуплених брів. В голові в них роїлися тисячі запитань, все сказане було невідомим і не зовсім зрозумілим.
Допомогти впоратися «школярам» із легкою панікою та складною теорією у першу навчальну суботу намагалися Руслан Кухарчук, Зоя Нікітюк, Любов Гасанова та Вероніка Гаврилюк. Ця четвірка дала зрозуміти – легко не буде. Окрім теорії, яку допоможуть засвоїти викладачі, доведеться багато читати, виконувати домашні завдання та бути в курсі всіх подій.
Президент Асоціації «Новомедіа», в рамках якої діє школа, Руслан Кухарчук «віщав» студентам про історію та жанри журналістики, появу перших газет та журналів, виникнення телебачення та інтернету. Він пояснював складні історичні моменти та показував криву розвитку друкованих ЗМІ. У кінці першої лекції Руслан зауважив: «В інформаційни жанрах ви як журналісти не маєте права давати власну оцінку або до чогось закликати».
Продовжила лекційний день Зоя Нікітюк, координатор школи, яка тісно дружить з текстами одинадцятий рік. Вона розповіла з яких етапів складається написання тексту, де шукати натхнення, якими мають бути речення та що таке «душа» статті. На різнокольорових аркушах паперу Зоя демонструвала правила, ілюструючи все сказане прикладами із журналів та газет. Далі було знайомство з таким складним і всюди необхідним лідом. «Не лінуйтеся писати. Професіоналізм приходить з досвідом», – порекомендувала на завершення спікер.
Усміхнена білявка з приємним голосом Любов Гасанова вчила «писати просто про складне і цікаво про нецікаве». Журналіст ділилася особистим досвідом, давала слушні поради та рекомендації, які «назбирала» за 14 років роботи в медіа професії. «Щоб писати просто, треба знати, хто ваш читач. Ви можете його уявляти, намалювати, роздрукувати фото з інтернету, але він має бути неодмінно».
Виснажених студентів у кінця довгого «трудового» дня, інтригувала активна та без міри закохана у свою професію Вероніка Гаврилюк. Журналіст пропрацювала п’ять років у виданні «КоммерсантЪ» (Україна), а тепер журналіст інтернет-порталу «Апостроф». Вона жваво розповідала про структуру новини, рекомендувала із чого починати та чим закінчувати. На цьому занятті студенти дізналися, що таке «перевернута піраміда» та для чого вона взагалі потрібна в журналістиці.
Із головами, забитими до краю журналістськими термінами, вижаті, як лимони, майбутні акули пера порозбігалися хто куди. Аби переварити всю нову інформацію, у них був рівно тиждень.
Зустріч №2
«Витворивши» новину, студенти зрозуміли, що таке «домашка» в школі журналістики. Тексти написані правою ногою в останню ніч перед здачею не проходили. Координатор вимагала нереального – «цікавого й інтригуючого ліду». Тоді й саме слово «лід» було чимось далеким і недосяжним. А зробити так, аби він був ще й цікавим – потрібно було дуже постаратись.
У другу суботу студентам довелося з самого ранку пригадати всю шкільну програму з української мови. Красивий і дуже розумний філолог Анна Фоменко змушувала студенів відтворювати правила «сторічної» давнини: які бувають типи текстів, як відмінюються числівники, коли пишеться апостроф. «Усі ці знання необхідні для написання якісних текстів», – пояснила Анна. Звісно, не личить професіональним журналістам бути неуками.
Одна з найцікавіших лекцій – «Інтерв’ю» із Зоєю Нікітюк. Спікер вчила студентів як правильно будувати запитання до бесіди з «опитуваним», як «ламати лід» та викликати у людей довіру до своєї скромної персони. «Проведіть інтерв’ю так, щоб із вами захотіли зустрітися ще раз!», – наголосила Зоя.
Найбільша проблема для журналістів-початківців – пошук тем. Вони мають бути цікавими, актуальними та соціально значущими. Плюс до всього ще й геніально написаними. Тому не розгубитися практично неможливо! На допомогу в цій нелегкій справі журналістам-початківцям у другу навчальну суботу прийшла Леся Войтицька, в минулому журналіст Forbes, а нині медіапрацівник порталу Hubs. Леся спеціалізується на фінансовій журналістиці.
Журналіст намагалася на своєму прикладі показати, як потрібно писати статті на фінансову тематику, де шукати нові теми, як цікаво подавати інформацію, яку опублікували десятки видань та як «накопати» таке, що й не снилося читачеві. «Пилососте відкриту інфу! Слухайте, дивіться, аналізуйте!», – порадила Леся.
Третій тиждень «ходіння по муках»
Трохи освоївшись у Школі «Нового журналіста» та познайомившись ближче з майбутніми колегами по цеху, студенти набули впевненості. Тепер вони вільно могли ставити провокативні запитання, завжди охочим до бесіди, лекторам. Після зданої новини та інтерв’ю, вони сміливо могли вважати себе «напівпрофесіоналами».
Третій тиждень занять розпочався зі знайомства з редакційним складом будь-якого друкованого видання. Любов Гасанова з почуттям гумору розповідала хто такий головний редактор, чому він завжди злий та що роблять «зашугані» журналісти під його чітким керівництвом. Спікер зруйнувала всі міфи й уявлення про безтурботне життя «главреда» та злий колектив цинічних журналістів. Виявилося, що медіапрацівники дуже навіть милі люди, які теж, як і студенти, допускають помилки в своїх текстах.
Також Любов наголосила, що журналісту важливо виховувати в собі почуття стилю та слова, багато читати та не соромитися ставити «безглузді» запитання. «Спочатку ви працюєте на репутацію, а потім вона – на вас», – зауважили спікер.
Завершив лекційний день майстер журналістських перевтілень Дмитро Синяк, журналіст видання «Фокус». Цей відчайдушний медіапрацівник приміряв на себе декілька десятків професій, з метою написати першокласний репортаж, а також, щоб відчути на собі всі плюси й мінуси системи. Для досягнення поставленої планки, журналісту довелося побувати в витверезнику, божевільні, попрацювати міліціонером і навіть продавати альпійське повітря «на розлив». Після він написав книгу про журналістські перевтілення «Шахрайські експерименти чесного журналіста».
«У репортажі важливо показати драматургію, зацікавити читача, вплинути на його серце. У цій справі подача важливіша, ніж фіксація фактичної інформації. У репортажі можна проявити свою творчість, не надто дбаючи про структуру тексту», – наголосив Дмитро.
На половині шляху
Четверта субота. Позаду залишилися три насичені тижні навчання, «гори» прочитаної літератури й виконаних домашок. Попереду – нові спікери, цікаві лекції та страхітливий тест. Рівно чотири заняття до вручення омріяних сертифікатів на профпригодність.
А поки студенти мріяли про волю, привітна Ольга Бідненко, головний редактор видання компанії FitCurves «30: Чудеса за полчаса», яка до того пять років працювала літературним редактор телевізійної програми «Самый умный», повернула мрійників у жорстоку реальність найрозповсюдженіших помилок у російськомовних текстах. Де ставити коми, як писати власні назви і коли вживається тире – на всі ці запитання студенти шукали відповіді у своїх світлих головах, пригадуючи забуті правила. «Завжди перевіряйте значення незнайомих слів», – наголосила спікер.
Лекційні заняття четвертої суботи продовжив імпозантний Жан Новосельцев, керівник проекту «17 канал», який до того вісім років займався журналістськими розслідуваннями на каналі 1+1, був ведучим програми «Гроші». Журналістське розслідування, з яким прийшов спікер, викликало шквал емоцій у студентів. Десятки запитань та думок вмить виринули на поверхню. Майбутні професіонали намагалися зрозуміти, як будувати розслідування та де шукати правду. «Журналіст не має права подавати інформацію однобоко. У медалі дві сторони, не залишайте поза увагою жодну з них», – порадив Жан.
Завершив заняття життєрадісний Руслан Кухарчук. Він розповів студентам як писати есе та огляд. На цій лекції «нові» журналісти познайомилися з принципом «вагітної літери І», дізналися як правильно писати статті на аналітичну тематику і для чого потрібен «головний» герой.
П’ятий тиждень сьомої школи «Новий журналіст»
Координатор школи Зоя Нікітюк розпочала лекційний день п’ятої суботи. На сніданок: есе, памфлет, фейлетон, нарис – їх особливості та жанрова специфіка. Спікер розкривала секрети, як вловлювати й передавати найменші порухи людських переживань та як створювати текст «на злобу дня». На прикладах із журналів Зоя показувала, яких помилок слід остерігатися та на що звертати особливу увагу.
На обід була стаття. Шеф-кухар – спокійний та комунікативний Андрій Юхименко, редактор журналу «Новое время», який до того був першим заступником головного редактора газети «КоммерсантЪ» (Україна). Спікер розповідав по кроках, як писати великі матеріали, з чого починати та чим закінчувати. Ані «перегорнута піраміда», ані «пісковий годинник» вже не лякали досвідчену аудиторію. Студенти активно включалися в роботу, намагалися шукати смислові зв’язки та ділилися із лектором «професійним» досвідом. «Останній штрих, і ви відправляєте свій текст редактору. А потім вашу геніальну статтю ріжуть з усіх сторін. Будьте до цього готові!», – додав з усмішкою на обличчі Андрій.
На останній лекції робочої суботи виявилося, що журналіст повинен не лише вміти писати статті, а й ще мати «візуальний смак». Як правильно поєднувати кольори, доречно підбирати шрифти, наводити порядок на сторінці, розповідав творчий дизайнер Владислав Сила. Студенти на прикладах побачили, що буває, коли журналісти або маркетологи прагнуть вразити глибинним підходом до справи. Спікер давав поради, як «творити» так, аби зображення не мало двозначного сенсу, а його зміст не зводився до абсурдності.
За два кроки до мрії
Шостий тиждень навчання розпочався із осягнення інтернет-просторів. Завжди бадьорий та активний Руслан Кухарчук повідав студентам, у який спосіб та де варто оприлюднювати свою творчість. Як виявилося, можна писати, знімати й записувати аудіо – все те, що бачиш довкола, і активно ділитися цим із широкими масами. «Сподіваюся, що до кінця курсу Школи ви надішлете мені лінки на свої блоги. Плюс одне відвідування від мене вам гарантоване!», – наголосив Руслан.
Написання статей та ведення персональної сторінки у всесвітній павутині – чудово. Проте подеколи журналіст, не дивлячись на свою грамотність та обізнаність, може потрапити в досить незручну ситуацію кримінального характеру. Творчість творчістю, але знання своїх прав та обов’язків – необхідне. Вишуканий адвокат, директор патентно-юридичного агентства «ГОЛДМАРК» Тетяна Трембовецька познайомила «без п’яти хвилин» професійних журналістів із Конституцією України, пояснила суть складних законів та розповіла, як захистити свою інтелектуальну власність.
На завершення Руслан Кухарчук прочитав «школярам» лекцію про особливості інтернет-журналістики. Спікер пояснив, що друковані ЗМІ значно різняться від інтернет-видань. Принципи побудови тексту в мережі не змінюються, але змінюється сама подача матеріалу. «В інтернеті важливо зачепити темою, заголовком, фотографією. Якщо ваш заголовок нудний, то навіть саму геніальну статтю ніхто читати не буде», – підкреслив Руслан.
Також у цей день йшлося про основні навички та правила висвітлення релігійної тематики у світських ЗМІ. Цю тему досліджували на зразках українських і світових медіа.
У передчутті дива
Передостання субота. Всі домашні завдання виконані, основні теми розглянуті, лекційні години майже вичерпані. Сьогодні студенти напишуть тест. Цього дня чекали, напевно, всі, але тієї радості, на яку сподівалися, чомусь не було. Здавалося, що ще про щось не розказали, щось не пояснили… Тривога і сум поєдналися в серцях випускників сьомої школи. За тиждень вони отримають омріяний сертифікат і розійдуться кожен своєю дорогою в пошуках професійного місця під сонцем.
Тривожний лекційний день розпочала Любов Гасанова. Вона познайомила студентів із кодексом журналіста, розповіла про основні засади етики та моралі. «Майте совість, завжди поважайте себе та свою аудиторію», – підкреслила спікер.
Друга лекція була присвячена роботі в прес-службі. Спеціаліст з піар Євген Рідош намагався познайомити журналістів із особливостями роботи в піар-компанії. Спікер пояснив, чому для медіапрацівників важливо перебувати в дружніх взаєминах із представниками прес-служб.
За дві години до історичної події – написання тесту, – журналістка «ТСН» на каналі 1+1 Тетяна Боковня познайомила студентів із особливостями телевізійної журналістики. На цьому занятті «школярі» дізналися, як знімають сюжет, що таке «підводка», «закадровий текст» та «синхрон». «Усім робочим моментам можна навчитися за два-три місяці, але головне, щоб у вас було бажання!», – додала на завершення Тетяна.
О 14:15 Зоя Нікітюк роздала студентам тест. Тремтячими руками «нові» журналісти розгорнули папірці із завданнями. Час пішов…
А поки улюблений декан школи перевірятиме роботи студентів, вони мріятимуть про свій випускний та підбиратимуть наряди для святкування. І незалежно від того, яким буде результат – усі вони пройшли чималий шлях та провели серйозну роботу.
Усі вони без винятку гідні похвали!
Випуск і свобода
28 березня. Остання лекція в школі «Новий журналіст». Керівник піар-відділу hh.ua Руслана Березовська розповідала про те, як знайти роботу мрії, коли досвіду ще геть немає.
І після лекції студенти нарешті змогли отримати довгоочікувані Сертифікати про успішне завершення навчання та посібник «Новый журналист. Как освоить медиапрофессию» у подарунок.
А ті, кому хто не встиг здати всі домашні завданні, ще повернуться восени – продовжать навчання з новою групою, щоб також долучитись до найкращих «нових журналістів».
Тетяна Крисюк, випускниця сьомої школи «Новий журналіст»