Загальний репортаж медіаконференції 2018 ТУТ!
Цього року на медіаконференції «Телебачення, радіо, онлайн-медіа» викладачами радіо-напрямку були Рон Харріс (президент та засновник MEDIAlliance International (у сфері ефірного мовлення — понад 50 років) та Уес Ворд (виконавчий директор відділу розвитку Harvest Bible Chapel Granger). Радіофахівці ділилися досвідом та знаннями на події у Києві 22–24 березня, хештег #novomedia18.
Радіо — домінуючий інструмент
Першого дня Уес Ворд розказав про найновіші тенденції в радіо, які прослідковуються у США:
– радіо все ще залишається одним із домінуючих інструментів донесення інформації;
– присутній зріст мобільних девайсів (інструментів);
– прослуховування подкастів у автомобілі зростає (67 млн американців слухають радіо щомісячно).
Спікер розкрив тенденції, які менш поширені, але також присутні:
– слухачі шукають сховища (спасіння) від поганих новин;
– спостерігається зріст використання вже попередньо використаного контенту (повтор кращих програм радіо);
– через поспіх людей (швидке читання, прослуховування і т. д.) радіостанції намагаються дати якомога більш стиснутий матеріал;
– більшість радіостанцій в Америці стали активними в соціальних медіа;
– програмні стратеги рекомендують одразу доносити головну інформацію (середня тривалість уваги людини складає 18 сек.).
Тенденції, які спостерігаються в християнських радіокомпаніях:
– зріст християнських радіо;
– радіостанції, які фінансуються за рахунок пожертв, — це здорове явище;
– створення окремих радіоканалів, де грає лише музика-поклоніння (один з найбільш зростаючих жанрів на радіо Worship;
– сміливе вчення вітається, люди бажають, щоб християнські радіостанції несли духовне послання.
На другій сесії Уес розповів про цифрове радіо. Останні декілька років він вивчав, як використовувати цифрові технології в радіо, щоб досягати цільової аудиторії. Спікер поділився головними тезами з книги «Направляти за допомогою цифри».
1. «Цифрове «оздоровлення».
Уес зазначив, що необхідно знати місію компанії та її аудиторію. Чи маємо ми бачення стосовно цифрових пристроїв? Чи спостерігаємо ми послідовність дій компанії?
Аналіз такого типу питань допоможе проаналізувати ефективність дій компанії — зазначив він.
2. «Інтеграція контенту». Весь матеріал, який виробляє радіостанція, має бути інтегрованим в інші сфери мас-медіа.
3. «Захист вашого бренду». Передбачає візуальну безпеку, словесну, та безпеку вчення.
4. «Підтримка веб-сайту». Так як і радіо, сайт треба постійно оновлювати.
5. Контент має бути простим, зрозумілим, оперативним.
6. «Взаємодія з соціальними медіа». Короткі відео чи аудіо, що допоможуть зацікавитися сторінкою й перейти на радіо.
7. «Додатковий контент». Транскрибація відео чи аудіо. Це дає більше шансів того, що радіо знайдуть в пошуковику. Використання подкастів — наприклад, на радіо вийшла в прямому ефірі одна частина програми, а інша вийде в подкасті.
8. «Microcast». В короткій формі презентувати подкасти.
9. Вплив за допомогою відео.
Провалити інтерв’ю, лише навпаки
Другого дня говорили про ефективне інтерв’ю, контент радіо, дзвінки в прямі ефіри та робочі пристрої.
Рон Харріс наголосив, що лише інтерв’юер має тримати контроль у розмові. Зробити це простіше, коли мікрофон знаходиться у руках ведучого, адже у момент, коли треба зупинити співбесідника, його можна одразу прибрати.
Друге важливе, що зазначив Рон — це слідкувати, щоб не змістити акцент у розмові. Запитання в інтерв’ю треба ставити лише ті, які будуть цікавими слухачеві.
Щоб інтерв’ю вийшло вдалим, потрібно:
– знати тему, на яку говориш;
– мати повагу до співбесідника;
– поставити вдале перше запитання;
– мати бачення того, як завершити інтерв’ю;
– слухати співбесідника. Щось упустивши чи десь відволікшись, можна не почути, де співбесідник міг заінтригувати слухачів. У такий момент журналіст має робити уточнюючі запитання, які б розкрили інтригу.
Рон Харріс поділився розповіддю про своє найневдаліше в житті інтерв’ю. Суть його полягає в тому, що він запросив на коротке інтерв’ю людину, яка поспішала. Через технічні питання розпочати інтерв’ю не вдалося вчасно. Рон змусив чекати. Урок, який виніс спікер: «Ми не можемо контролювати обставини, але коли настає час самого інтерв’ю, ми маємо себе проявити максимально професіонально».
Чим заповнити ефір, щоб слухачу все не здавалося одноманітним і він не втратив цікавості?
1. Якщо комерційне радіо — розділити рекламою за блоками.
2. Говорячи на одну тему, щоб уникнути одноманітності — поставити пісню за темою розмови.
3. Приймати дзвінки від слухачів, і тоді не буде так, що говорить лише один ведучий.
4. Розпочати іншу тему після перерви.
До Ронових кейсів приєднався колега. Він додав, що невідомо, коли слухачі увімкнули ефір і коли з нього вийшли, тому ведучим може здаватися, що ефір одноманітний.
Щоб зробити ефір цікавим, Уес запропонував наступні поради:
1. Робити опитування людей за темою. Виходити на вулицю і ставити запитання людям з теми, яка буде у ефірі. Під час програми у розмові з експертом пустити запис опитування в ефір, щоб гість міг прокоментувати відповіді людей.
2. Влаштовувати «живі» акції, конкурси. До прикладу: «завантажте ваше фото з хештегом “назва програми” та отримайте подарунок».
3. Влаштувати інтерв’ю за обідом. Піти на обід з вашим співбесідником та зробити запис, який можна пускати впродовж тижня. Це дасть емоційної прив’язки слухачеві.
Як зробити так, щоб люди телефонували в прямий ефір
Рон Харріс пояснив, що радіослухачі можуть ставити хороші питання в ефірі, але їм треба, щоб щось їх завело, підштовхнуло на дзвінок. Тому треба мотивувати подарунками. Окрім цього — ставити запитання так, ніби звернення звучить до окремої людини.
Уес Ворд підкреслив, що колективу компанії потрібно збиратися разом та проводити «мозкові штурми». Це допоможе розширити кругозір організації. Спікер розповів, що у себе на роботі вони збираються та розглядають 4 позиції:
– сильні сторони компанії (аналіз виконаної роботи, успіхи та результати);
– слабкі сторони (що не вдалося, що потрібно удосконалювати, над чим працювати більше);
– можливості, які ще не використовували;
– загрози (те, на що не варто приділяти багато уваги).
Наприкінці сесії Рон Харріс продемонстрував робочі пристрої, без яких він ні на крок. Спікер завжди носить із собою маленький мікрофон, який вміщається в кишеню та під’єднується до телефону.
Для прикладу спікер увімкнув для порівняння два треки, які записав на різні мікрофони (кишеньковий та студійний). Пояснив перевагу кишенькового мікрофону.
Радіо — друг людини
Доктор Рон ділився тим, що потрібно для того, аби створити потужне ранкове шоу. Обов’язково треба враховувати інтереси цільової аудиторії.
1. Хто слухає програму?
2. Чим слухачі займаються під час прослуховування?
3. Що на їх думку є важливим прямо зараз?
4. Як можна увійти у їх світ і принести духовні зміни?
Спікер показав книгу «Beyond powerful radio» і розказав, що її зміст є дуже близьким його діям. Авторка Валері Геллер зазначає три важливих елементи:
– говорити правду;
– зробити правду актуальною;
– ніколи не бути нудним.
Далі спікер розібрав детальніше ці елементи, зазначив, що надзвичайно важливим є створення взаємин зі слухачем. Тема ефіру має бути актуальною, важливою саме у даний час для цільової аудиторії.
Щоб не бути нудним в ефірі:
– не повинен говорити лише ведучий;
– програму робити різноманітною;
– все, що говорить у ефірі, з’єднувати однією «ниткою»;
– говорити візуально, малювати словами. Розповідати так, щоб слухач міг собі уявити картинку;
– якщо тема чи предмет розмови є нецікавими ведучому, то слухачеві теж буде байдуже;
– при необхідності розважати;
– застосовувати мову образів, жартувати.
Не завжди буде бажання натхненно та з радістю вести програму, а тим паче, якщо вона щоденна. Рон навів приклад того, як спілкуватися зі слухачем, навіть коли не все гаразд.
«Був момент, коли під час мого ефіру я розказав, що мій батько помер», — розповідав Рон, зазначивши, що говорив про втрату не для того, щоб висловитися, а для того, щоб підтримати слухача.
Далі Рон розкрив більше пунктів, які характеризують потужне радіо.
1. Починати з кращого матеріалу, який є. Не заповнювати ефір, аби заповнити, але давати найцікавіше та найважливіше. Говорити все так, щоб слухач міг побачити, про що мова.
2. Звертатися індивідуально до слухача. Наприклад, ведучий розігрує квитки на концерт. Інформацію треба подати таким чином, щоб слухач відчув, що звернення до нього, і шанс отримати квиток є у нього.
3. Використовувати захоплюючі переходи. Перед піснею чи перервою зробити анонс того, про що буде після невеликої перерви.
4. Бути тим, хто ти є насправді. Ведучим не треба змінювати голос, робити його нижчим, чи вищим. Голос треба вміти презентувати, але не спотворювати.
5. Ризикуйте. Будьте сміливими, креативними.
На другій сесії «Залучення аудиторії» говорили про те, що потрібно для того, аби слухач залишався завжди.
Перш за все — ведучий має стати другом для цільової аудиторії.
«Радіо — це інтимне середовище. Якщо його вміло використовувати, для когось може стати другом», — підкреслив спікер.
Довіру слухача треба заслужити. «Коли ви запросили гостя до ефіру, якимось чином ви повинні зробити так, щоб в цю бесіду залучити слухача», — говорить Рон.
Далі дізналися, яким чином радіо може слугувати інструментом для добрих вчинків в житті. Фахівець поділився досвідом проектів, які створювала команда радіо KCBI. За допомогою яких вони збирали кошти на важливі суспільні потреби (збір взуття для дитячого будинку, виготовлення листівок до дня Святого Валентина для дітей, що у лікарні).
Спікер зазначив, що, знаючи потреби аудиторії, можна робити хороші проекти. Це дозволяє привабити не лише слухачів, але й людей, які ще не знають радіостанцію.
«Думайте про те, що може принести зміни в життя ваших слухачів. А також давайте їм можливість узяти участь у житті людей, яких вони можуть навіть не знати», — завершив Рон Харріс.
Яна Ємченко, прес-центр Асоціації «Новомедіа»
Відеовиробництво: від сценарію до постпродакшн. Навчання на #novomedia18
Цифрові технології — на благо медіаслужіння: практичні поради від Джона Карлі